واقعیت گاه های زنجیره ای در ایران

برخی از مشخصه های عمومی گاه های زنجیره ای عبارتند از دسترسی به طیف های مختلف کالا برای مشتری ، ارزانی قیمت به دلیل حذف واسطه ها ، خدمات بهتر و امکانات گسترده تر و . . . سوال اینجاست که آیا تاسیس و توسعه گاه های زنجیره ای در ایران ، این موارد را محقق ساخته است ؟ مساله مهم این است که شکل گیری و توفیق گاه های زنجیره ای به شکلی که در کشور های پیشرفته دنیا وجود دارد ، نیازمند شرایط و لوازمی است . یکی از این شرایط ، داشتن اقتصاد آزاد مبتنی بر بازار است . تاریخچه گاه های زنجیره ای نشان می دهد گاه های که مشابه گاه های زنجیره ای در کشور های بلوک شرق سابق یا کشور هایی با اقتصاد کنترل شده به وجود امد ، هیچگاه نتوانست به موفقیت های رقبای غربی خوددست یابد . بسیاری از این گاه ها حالت تعاونی داشتند ، زیان ده بوده و صرفا با حمایت های دولت سر پا ایستاده بودند . نکته شایان توجه این است که با توجه به هزینه بالای ایجاد و اداره گاه های زنجیره ای ، در صورتی که امکان و انگیزه رقابت وجود نداشته باشد ، عوارض نا کار آمدی در این مجموعه ها به صورت بروز می یابد و به ور شکستگی آنها منجر می شود .

یکی دیگر از لوازم راه  اندازی گاه های زنجیره ای ، سرمایه گذاری کلان است که ضعف های نظام بانکی کشور و بی ثباتی اقتصادی راه را برای سرمایه گذاران در این حوزه ، بسیار دشوار می نماید .

نکته دیگر این که مهم ترین مزیت گاه های زنجیره ای ، قیمت ارزان است . استراتژی هزینه پایین استراتژی عموم گاه های زنجیره ای است و موفقیت در اجرای این استراتژی ، نیازمند وجود نظام اقتصادی سالم ، شفاف است و بهره گیری از مدیریت روز دنیا در این زمینه است . در کشور ما این خطر وجود دارد که در صورت ایجاد گاه های زنجیره ای و اداره آنها به شیوه سنتی ، نه تنها مزیتی برای مصرف کننده ایجاد نشود ، بلکه با افزایش غیر قابل کنترل هزینه چنین شرکت های بزرگی ، این شرکت ها به استانه ورشکستی برسند .

در مجموع با وجود توسعه زیاد گاه های زنجیره ای در بازار خرده ی ایران ، این گاه ها هنوز تا رسیدن به جایگاه اصلی خرده ی محصولات مصرفی درکشور به شمار روند ، راه زیادی در پیش دارند . با وجود این که تعداد گاه های زنجیره ای در کشور روز به روز درحال افزایش است ، اما این گاه ها هنوز اغلب در شهرهای بزرگ وجود داشته و نتوانسته اند به شهر های کوچک ومتوسط را پیدا کنند . ضمن اینکه در شهر های بزرگ نیز بیشتر به سبب جذابیت های فرعی و حاشیه ای آن است که تا حدودی موفق به جذب مشتری شده اند .

در مجموع ، ایجاد گاه های زنجیره ای با استاندارد های روز دنیا در کشور میتواند نتایج مثبتی برای چابک سازی نظام توزیع و بهره ور  نمودن آن به  همراه داشته  باشد ، اما این نگرانی وجود دارد  که عدم  توجه  به استاندارد ها و الزامات این کار ، موجب شکل گیری مدل های نا موفق این گاه ها در کشور گردد .

ملاحظه می کنید که سود ده بودن گاه های زنجیره ای بسیار مهم است چون دامنه سود انها به علت قیمت پایین آنها  بسیار کم است و معمولا دارای شعب زیاد و دامنه و گستره زیادی هستند که در صورتی که ضرر کنند ضرری هنگفت صورت  می گیرد باید به این موضوع توجه کند و که سود اوری یا زیان اوری یک کسب و کار به مسایل گوناگونی بستگی دارد سیستم های مدیریت ، بازاریابی و سیستم تامین کالا ،  ولی توجه به ساز کار کنترل موجودی و جلوگیری از سرقت یکی از پارامترهای بزرگ محافظتی می باشد که به آن باید توجه و اهتمام ویژه داشت نرم افزارهای دقیق و به روز و نصب تجهیزات ضد سرقت و توجه به سلامت انها و کار کرد آن داشته باشند .

وسایلی مانند نصب گیت ضد سرقت در سمت خروجی  صندوق داران که در صورت وقوع  سرقت یا اشتباه در محاسبه (خنثی نکردن لیبل ضد سرقت) گیر گاهی شروع به آلارم کند و مشکل همان لحظه  و همان  جا حل شود . یا نصب گیر های لباس در گاه های زنجیره پوشاک و نصب تگ ضد سرقت به کلیه لباسها می توانید به راحتی از آمار سرقت از گاه های زنجیره ای بکا هد . طبق تحقیقات در امریکا و اروپا وجود گیت گاهی در گاه های زنجیره ای و گاه های سطح شهر از 70 الی 97 درصد باعث کاهش امار سرقت در گاه ها می شود و این آمار فوق العاده ای برای موفقیت و کارایی گیر گاهی برای گاه ها می باشد .


،خدمات ومشاوره گیت گاهی گاه ,زنجیره ,وجود ,کشور ,توجه ,سرقت ,وجود دارد ,خرده ی ,ایجاد گاه ,واقعیت گاه منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

بهترین فروشگاه اینترنتی دین دین کلیپ بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. شرکت امنیت آوران پرسپولیس|02166068902 فاتح موویز 09196638253 | فلزیاب برتر فروشگاه آنلاین لاکی